بسم الله الرحمن الرحیم

احادیثی از حضرت علی(ع) در مورد امام زمان (عج)
۱- از حضرت امیر (ع) روایت است که فرمودندیکی از فرزندانم در آخرالزمان قیام می کند که دو اسم دارد :
یکی از آن دو اسم مخفی و دیگری آشکار. اسم مخفی اش احمد و نام آشکارش ((م ح م د )) می باشد. 



۲- از حضرت علی (ع) درباره اوصاف حضرت مهدی (عج) پرسیدند؛ ایشان در پاسخ فرمودند او جوان چار شانه و متوسط القامه، خوش مو و خوش چهره است. موهای او بر روی شانه هایش ریخته و نور چهره اش بر سیاهی موها و محاسن و سرش غلبه دارد. به فدای فرزند بهترین کنیزان گردم. 



۳- از حضرت علی (ع) روایت است که فرمودند قائم را از این جهت قائم نامیده اند، که پس از رخت بستن ذکر و یادش قیام خواهد کرد. 




۴- حضرت علی (ع) در پاسخ به سوال یکی از افرادی که از حکومت ظالم به ایشان شکایت کرده بود فرمودند 
قسم به خدا ، آنچه آرزو می کنید تنها پس از هلاک باطل پیشگان و در هم شکستن و نابودی جاهلان و امنیت تقوا پیشگان واقعی رخ می دهد که چقدر کم است تا جایی که احدی از شما جای پا پیدا نکند و مردم از مرده نزد نزدیکانش کم ارزش تر می شوند . وقتی در چنین شرایطی هستید همان است که خدا فرموده : (( وقتی زمان یاری و پیروزی خدا بیاید.))



۵- حضرت علی (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل می کند که به ایشان فرمودند 
ای علی جان ، هنگامی که قائم ما قیام کند ، سیصد و سیزده مرد به تعداد سپاه بدر به نزد او جمع می شوند. وقتی که زمان خروجش فرا رسید شمشیر در غلاف مانده ای دارد که او را فریاد می کند : ای ولی خدا ، بپا خیز و دشمنان خداوند را هلاک کن . 




۶- حضرت امیر (ع) فرموده اند 
همانا یاران قائم جوانند و پیرمرد در میان ایشان جز به اندازه سرمه چشم و نمک در توشه سفر یافت نمی شود که کمترین توشه سفر نمک است .