۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۲ ثبت شده است

صل الله علیک یا فاطمة الزهرا سلام الله علیها



چندتایی زدند با پا در


تا که افتاد روی زهرا، در




گیرم از دست سنگ ها نشکست !!


چه کند بار شیشه اش با ، در

ادامه مطلب...
۲۴ فروردين ۹۲ ، ۲۳:۵۱ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
علی علوی

چرا امام علی از خود و اهل بیت(علیهم السلام) تعریف می کنند؟


بسم الله الرحمن الرحیم


چرا امام علی از خود و اهل بیت(علیهم السلام) تعریف می کنند؟


در کتاب مبارک «نهج البلاغه» سخنان گهرباری از امیرالمومنین (علیه السلام) پیرامون معرفی اهل بیت (علیهم السلام) نقل شده است که می تواند گره گشای پاره ای مسائل معرفتی و اعتقاد بوده باشد.

اهل بیت

آنچه در این مکتوب کوتاه تقدیم می شود قسمتی از آن احادیث پربار است که در بعضی موارد با اندکی توضیح همراه است. لازم است در آغاز، به یک شبهه پاسخ بدهیم. شبهه آنست که آیا مقام امیرالمومنین و آن عرفان والا با تعریف از خود و با بستگان خود سازگار است؟ اما پاسخ: با صرف نظر از تفصیل پاسخ هایی که می توان به این شبهه ارائه کرد فقط یک نکته را یادآور می شویم. و آن اینکه: اگر آن حضرت این سخنان را نمی فرمودند شاید جای بیشتری برای شبهه وجود داشت!! چون حضرت به عنوان امام معصوم و حجت خداوند متعال و هادی امّت باید صفات خود و سائر اهل بیت (علیهم السلام) را تبیین کنند تا مردم به سوی آن ها هدایت شوند.

ادامه مطلب...
۱۱ فروردين ۹۲ ، ۱۶:۴۱ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
علی علوی

همکار همه گناهکاران می شویم!!


بسم الله الرحمن الرحیم


همکار همه گناهکاران می شویم!!


در دنیای ما هر کس راه و رسمی برای زندگیش دارد و به طریقی که برگزیده پیش می رود و این بد و خوب های ما بر بد و خوب های دیگران تأثیر دارد از خوب ،خوب زایش می شود و از بد ،بد. و در این میان هزارن نکته نهفته است که تک تک واکنش های ما در دایره ای قرار می گیرد که نه تنها از بین نمی رود که عرصه تولید نورانیت یا ظلمت در زندگیمان می شود،

گناه

چون ما در اجتماع زندگی می کنیم این امر ابعاد گسترده تری پیدا می کند.و به نوعی ما را در آنچه در جریان است دخیل می کند. مثلا ما دوستی داریم که به خطایی می کند و ما هم به جای پیشگیری راه نشانش می دهیم ،یا عده ای گناه می کنند منکر خدا می شوند،ترویحج فحشا می کنند و ما خوشمان می آید ،این تأیید ما زمینه را برای تکرار آن عمل آماده می کند.

«الراض بفعل قوم کالداخل فیه معم و على کل داخل فى باطل أثمان اثم العمل به و اثم الرض به »؛هر کس که به کار گروهى از مردم خرسند باشد، مانند آن است که در آن کار، با آنها همراهى کرده است، هر کس در کار نادرست همراهى کند، براى او دو گناه خواهد بود: گناه همکارى در آن کار نادرست، و گناه رضایت دادن به انجام آن.

ادامه مطلب...
۱۱ فروردين ۹۲ ، ۱۶:۳۷ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
علی علوی

خدا پسندانه ترین واکنش به مصیبت


بسم الله الرحمن الرحیم


خدا پسندانه ترین واکنش به مصیبت 


بی تردید بسیاری از این حوادث تلخ از تحت اختیار بشر خارج بوده، و از ناحیه خالق هستی طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شده است؛ و لذا اینکه انسان در زندگی هرگز دچار بلا و مصیبت نشود پنداری است، غلط که باید فکر واندیشه آنرا از ذهن خارج سازیم.

توکل

«دار بالبلاءِ مَحفوفه و بالغدرمَعروفَه ، لاتدوم اُحوالُها، و لایَسلَمُ نُزَّلُها، احوالٌ مُختلفَه ، و تاراتٌ مُتَصَرِّفَه ، العیش فیها مذمومٌ ، و الأمان مِنها مَعدُومٌ و إنما أهلُها فیها أغراضٌ مُستَهدَفَه، تَرمیهَم بسهامیا، وتُفنیهم بحمامِها»

 

شرح گفتار

امیر متّقیان علی(علیه السلام) در ین فراز از خطبه 226نهج البلاغه، به معرفی اجمالی دنیا پرداخته و در این باره به زیبایی می فرماید:«دنیا خانه ای است پوشیده از بلاها به حیله و نیرنگ شناخته شده، نه حالات آن پایدار ،و نه مردم آن از سلامت برخوردارند، دارای تحوّلات گوناگون، و دوران های رنگارنگ ؛ زندگی درآن نکوهیده، و امنیّت در آن نابود است.اهل دنیا همواره هدف تیرهای بلا هستند که با تیرهایش آنها را می کوبد، و با مرگ آنها را نابود می کند.»

ادامه مطلب...
۱۱ فروردين ۹۲ ، ۱۶:۳۵ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
علی علوی